Pusat Koreksional Puncak Alam, Off Jalan Meru Tambahan, 42300 Bandar Puncak Alam, Selangor Darul Ehsan
Tel : 03-33 923 832 | Faks : 03-33 923 829 | Email : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Laman Web : shorturl.at/jpqI4 | www.facebook.com/pkpaprison
Maklumat Ringkas
Pusat Koreksional Puncak Alam mula dibina pada tahun 2009 dengan keluasan 76.6 ekar dengan jumlah keseluruhan kos pembinaan sebanyak RM 110 juta. Institusi ini berkonsepkan penjara terbuka kerana menggunakan tembok dan dilengkapi pagar 'anti-climbing' serta menggunakan Sistem Keselamatan Berkomputer (SKEB) CCTV dengan pemantauan pengawasan operasi 24 jam.
Proses pembinaan institusi bagi fasa 1 melibatkan Blok Perjumpaan, Pintu Besar, Blok Pentadbiran, Surau Banduan, Blok Penempatan, Blok Dapur serta Blok Akademik. Manakala, bagi fasa 2, pembinaan Blok Klinik, Kuarters Kelamin, Berek Bujang, rumah pegawai kanan termasuk rumah Pengarah serta surau kakitangan.
Institusi ini di serahkan kepada Jabatan Penjara Malaysia pada 18 Oktober 2014 dan kerja-kerja pengoperasian dilaksanakan sepanjang penerimaan sehingga awal tahun 2018. Pada 15 Februari 2018 Perisytiharan Di bawah Seksyen 3 Warta kerajaan Persekutuan, Pusat Koreksional Puncak Alam, Selangor telah diwartakan sebagai suatu penjara bagi maksud Akta bagi pemenjaraan atau penahanan orang dalam jagaan sah melalui rujukan surat [KDN.PDP(S):03/171/1 Jld.5:PN(PU2)163/XVII] dengan no warta P.U.(B) oleh Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi, Menteri Dalam Negeri. Kumpulan pertama pemindahan adalah seramai 98 orang banduan muda daripada Penjara Kajang ke Pusat Koreksional Puncak Alam.
Antara kategori banduan di bawah jagaan institusi ini adalah banduan muda sabitan ( juvana ) warganegara Malaysia dan warga asing serta banduan reman muda warganegara Malaysia.
Institusi ini juga memberikan perkhidmatan kepada penghuni termasuklah pendidikan iaitu program akademik dengan mewujudkan Sekolah Integriti Puncak Alam yang meliputi kelas tingkatan 1 hingga 3, kelas Pra SPM (Tingkatan 4), Tingkatan 5 (SPM) serta kelas 3M (Membaca, Mengira, Menulis) yang dikendalikan oleh guru kader Kementerian Pendidikan Malaysia. Selain itu, institusi ini juga melaksanakan program kelas kemahiran seperti kelas komputer dan e-usahawan muda (MDEC). Program Pembangunan Modal Insan (PPI) yang turut dijalankan mengikut fasa yang dikendalikan oleh pegawai penjara yang dilantik.
Pengisian perjawatan di institusi ini secara berperingkat yang diketuai oleh Pengarah berpangkat Penolong Komisioner Penjara (PKP), Timbalan Pengarah, Timbalan Penguasa Penjara, Penolong Penguasa Penjara, Ketua Inspektor Penjara, Inspektor Penjara dan lain-lain pangkat meliputi Sub Inspektor, Sarjan Major, Sarjan, Koperal dan Wadar Penjara. Selain itu, bagi kakitangan awam meliputi Pengurusan Sumber Manusia dan Kewangan, Pegawai Perubatan, Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, Pegawai Psikologi, Pegawai dan Penolong Perubatan, Pegawai Farmasi, Pegawai Pembangunan Masyarakat dan Pegawai Hal Ehwal Islam.
Pengurusan penjara ini dibahagikan kepada empat (4) bahagian iaitu : -
1. Bahagian keselamatan & Inteligen
2. Bahagian Pengurusan Banduan
3. Bahagian Sumber Manusia dan Kewangan
UNIT PERJUMPAAN
Waktu perjumpaan keluarga bagi institusi ini adalah seperti berikut :
Isnin : 8.00 Pagi – 2.30 Petang
Jumaat : Tutup
Sabtu / Ahad / Pelepasan Am : 8.00 Pagi – 2.30 Petang
Hari Perayaan : Mengikut ketetapan yang dikeluarkan oleh Bahagian Dasar Kepenjaraan, Ibu Pejabat Penjara Malaysia (IPPM)
Sistem e-belanja : Pembelian barang keperluan banduan melalui pautan e-belanja www.ebelanja.com.my . Sistem ini hanya digunakan sebulan sekali sahaja bagi keluarga yang berjauhan dan tidak dapat untuk membuat perjumpaan. Sebarang pertanyaan lanjut boleh terus hubungi institusi ini.
Mana-mana banduan yang baru masuk penjara boleh dibenarkan untuk dilawati oleh keluarga terdekat dalam tempoh 4 minggu selepas diterima masuk, Selepas tempoh ini, lawatan dikategorikan sebagai lawatan peringkat mengikut Peraturan 87(3), Peraturan-Peraturan Penjara 2000.
Waris banduan seperti ibu, bapa , suami, isteri, anak, anak tiri, datuk/nenek, bapa mertua, adik beradik tiri, anak angkat dan keluarga angkat berdaftar sahaja yang dibenarkan untuk melakukan perjumpaan.
Warga asing, sekiranya tiada waris, rakan senegara atau majikan yang berdaftar dalam sistem sahaja yang dibenarkan untuk mlakukann perjumpaan.
Selain dari kategori yang dinyatakan adalah tidak dibenarkan untuk melakukan perjumpaan.
Berikut kebenaran lawatan mengikut peringkat :
Banduan peringkat satu (1) dan dua (2) = lawatan 4 minggu sekali
Banduan peringkat tiga (3) = lawatan 3 minggu sekali
Banduan peringkat keempat (4) = lawatan 2 minggu sekali
Banduan peringkat khas = 1 minggu sekali